Rękojmia i gwarancja – podobne, a jednak inne uprawnienia
Rękojmia vs. gwarancja – co wybrać i kiedy skorzystać?
Konsumenci dokonują codziennie wielu transakcji handlowych. W takich sytuacjach każdy z podmiotów ma swoje prawa, ale także i obowiązki. W przypadku, gdy towar okaże się wadliwy, przysługują dwie podstawowe formy dochodzenia roszczeń: rękojmia oraz gwarancja. Często pojęcia te są używane zamiennie bądź mylone. Mają jednak zupełnie różne podstawy prawne. Warto zatem wiedzieć, która forma będzie korzystniejsza w danej sytuacji. W bardziej skomplikowanych sytuacjach, w podjęciu decyzji pomoże też radca prawny Malbork.
Czym jest rękojmia?
Rękojmia konsumencka, to ustawowa odpowiedzialność sprzedawcy za brak zgodności towaru z umową. Dla kontrahentów oznacza to, że nie muszą podpisywać żadnych dodatkowych dokumentów. Rękojmia obowiązuje bowiem z mocy prawa. Podstawą prawną, w odniesieniu do umów zawieranych z konsumentami, jest ustawa o prawach konsumenta. Natomiast w przypadku obrotu profesjonalnego, zapisy znajdują się w kodeksie cywilnym.
W ramach rękojmi kupujący może żądać przywrócenia zgodności towaru z umową przez naprawę bądź wymianę towaru na nowy. Dopiero w dalszej kolejności może domagać się obniżenia ceny albo odstąpienia od umowy. Roszczenia z tytułu niezgodności towaru z umową przysługują konsumentowi przez 2 lata od daty wydania towaru. Natomiast w przypadku nieruchomości przez 5 lat. Warto podkreślić, że odpowiedzialność z tytułu rękojmi ponosi sprzedawca.
Czym jest gwarancja?
Gwarancja jest natomiast dobrowolnym zobowiązaniem producenta, importera lub sprzedawcy. Udzielana jest na określonych przez nich warunkach. Dokumentem potwierdzającym gwarancję jest najczęściej karta gwarancyjna. Trzeba pamiętać, że gwarant ma obowiązek wydać dokument gwarancyjny utrwalony na papierze bądź innym trwałym nośniku.
Gwarancja obejmuje okres indywidualnie wyznaczony przez gwaranta. Może więc trwać przez rok, dwa lata bądź dłużej. Nie ma tutaj dolnego ani górnego limitu. Zdarza się, że gwarancja obejmuje jedynie wybrane elementy produktu lub tylko niektóre rodzaje uszkodzeń. Najczęściej ma miejsce naprawa bądź wymiana towaru. Należy zatem dokładnie zapoznać się z warunkami gwarancji. Może się bowiem okazać, że pewne elementy naprawiane są odpłatnie.
Przedsiębiorca, a jednak konsument
Liczne wątpliwości budzi także sytuacja przedsiębiorców, którzy dokonują zakupów na cele niezwiązane z ich działalnością. Traktowani są oni bowiem przez prawo jako konsumenci. Mogą zatem korzystać z uprawnień na podstawie ustawy o prawach konsumenta. Nie zawsze da się jasno rozgraniczyć towary niezbędne do prowadzenia działalności od tych, które nie są w niej konieczne. Powoduje to niekiedy spory pomiędzy sprzedawcą, a nabywcą. Wątpliwości pomaga w takim przypadku wyjaśniać adwokat Malbork. Wystarczy przygotować niezbędne dokumenty dla adwokata, by miał pełen obraz sytuacji.
Rękojmia czy gwarancja – co wybrać?
Konsument ma prawo wyboru podstawy reklamacji. Może zdecydować się więc na rękojmię bądź gwarancję. Warto pamiętać także, że skorzystanie z rękojmi nie wyłącza uprawnień gwarancyjnych i odwrotnie.
Jeśli produkt ma wadę, a karta gwarancyjna przewiduje wąski zakres ochrony lub krótki okres obowiązywania, warto sięgnąć po rękojmię. Daje ona bowiem większą elastyczność i szerszy katalog roszczeń. Z kolei gdy producent oferuje korzystniejsze warunki gwarancji, szybszą procedurę lub bezpłatną usługę serwisową, reklamacja na podstawie gwarancji będzie wygodniejszym rozwiązaniem. W przypadku wątpliwości, adwokat Malbork może przeanalizować warunki gwarancji i wskazać najlepszą drogę.